Pibidianas Experiences: reports and reflections on the actions of PIBID / IFRS / POA at Julio de Castilhos Public High School.

Authors

  • Mônica de Oliveira Bauska Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre http://orcid.org/0000-0001-7685-3868
  • Josiane Ladelfo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre http://orcid.org/0000-0002-8829-3682
  • Andréia Modrzejewski Zucolotto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre
  • Cassiano Pamplona Lisboa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre

Keywords:

Polytechnic High School. Experimentation. PIBID .

Abstract

This present article is a report followed by reflections about different shared experiences between the supervisor teachers and the initiation scholarship students from Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) or the Institutional Scholarship Students Program (ISSP). The activities developed by the group take place within the Integrated Seminar discipline of Natural Sciences and their Technologies and Chemicals. The pibidianas actions were focused on experimentation and research planned, organized and implemented by the scholarship students along the supervisor teacher. A scenario explaining the implementation of actions and perspectives from the Polytechnic School is described in this paper, explaining how the fellows are included in this context according to their own aspirations for initial teacher training classes. Experiments were performed  within the subject of chemistry working transversally some of the subject areas like acids and other basic themes of everyday life, adulteration of petrol, chemical bonds, oxides present in the chemical reaction of breath and soft drinks / carbonated water, greenhouse effect, acid rain and products hygiene.  Two activities were applied at the Integrated Seminar discipline: a research about the plant species present in such school yard as well as the creation of a herbarium to be taken on the community provision in the school museum; other activity turned into the debate of bullying, exploring some physical differences and bringing some genetic trends to it. It is observed that PIBID creates more effectively situations for teacher training classes of teaching initiation scholarship, as the same are in such a direct contact with the school environment and attentive all the time to the possibilities of pedagogical approaches.

Author Biographies

Josiane Ladelfo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre

Atualmente é graduanda no 8º semestre no curso de Licenciatura em Ciências da Natureza (habilitação em Biologia e Química) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Câmpus Porto Alegre e graduanda do 7º semestre no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas no Centro Universitário do Vale do Itajaí. 

Andréia Modrzejewski Zucolotto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre

É professora do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Porto Alegre, sob regime de dedicação exclusiva. Pesquisadora na área de Educação em Química, atuando na formação de professores. Doutora em Educação (PUCRS - 2010), Mestre em Educação (PUCRS - 2004), Licenciada em Química (UFRGS - 2000), possui curso profissionalizante Técnico em Química (1991). Atuou nas redes pública e privada de ensino na Educação Básica como professora de Química e Ciências. 

Cassiano Pamplona Lisboa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Câmpus Porto Alegre

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Porto Alegre. Tem experiência na área de Educação e Pesquisa em Educação, com ênfase nos processos de Ambientalização. Atua principalmente nos seguintes temas: Pesquisa em Educação, Formação de Professores (ensino de Ciências e Biologia), Ambientalização junto a coletivos de catadores e Educação Ambiental.

Published

2015-06-17

How to Cite

Bauska, M. de O., Ladelfo, J., Zucolotto, A. M., & Lisboa, C. P. (2015). Pibidianas Experiences: reports and reflections on the actions of PIBID / IFRS / POA at Julio de Castilhos Public High School. Scientia Plena, 11(6). Retrieved from https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/2559

Issue

Section

Escola de Verão em Educação Química e Seminário Integrador do PIBID/Química