Health promotion in schools: a study of high school teachers

Authors

  • Marilia de Rosgso Krug Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Rui Guilherme Fernandes Pedroso Universidade de Cruz Alta - Unicruz
  • Paulo Henrique Oliveira Pedrotti Universidade de Cruz Alta - Unicruz
  • Félix Alexandre Antunes Soares Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Keywords:

Keywords, Health Promotion. School. Teaching strategies.

Abstract

With the aim of to analyze how the teachers of high school conceive the teaching of issues related to health, were interviewed six teachers of high school of a public school in a municipality of the Northwest of Rio Grande do Sul, who responded to a semi-structured interview. The information was interpreted from the content analysis. The results showed a concept health linked, mainly, the individual characteristics and behaviors of the person. The main strategies/actions of teaching used were classes expository dialogued and videos and search on the internet. The environment where the school was inserted, the neglect of parents relative for the health of their children and the lack of specific knowledge of the subject emerged as the main difficulties faced by teachers for the teaching this subject. The most of teachers said hadn`t preparation, in initial formation, for the teaching of health in school and the that had claimed have been insufficient, but still addressed issues that were of interest of the students besides the hygiene and the social relationships. It was observed that the teachers of high school of the studied school need of a specific and more qualification in relation the practice of practice of school health, since the health is one of themes cross-cutting emerging in our society should therefore be contemplated in the contents of all disciplines that should provide experiences conducive to a healthy life.

Author Biographies

Marilia de Rosgso Krug, Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

http://lattes.cnpq.br/6505432068697489

Possui Licenciatura Em Educação Física (UFPEL) e mestrado em Ciência do Movimento Humano (UFSM). Atualmente é acadêmica do curso de Doutorado Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM). Professora adjunto do Centro de Ciências da Saúde e Agrárias da Universidade de Cruz Alta (CCSA/UNICRUZ). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em: educação e saúde no contexto escolar, atividade física na promoção da saúde e atividades física, qualidade de vida e envelhecimento humano.

Rui Guilherme Fernandes Pedroso, Universidade de Cruz Alta - Unicruz

http://lattes.cnpq.br/7497231489266453

Acadêmico do curso de Educação Física - Bacharelado (UNICRUZ). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Pesquisa - PIBIC/UNICRUZ.

Paulo Henrique Oliveira Pedrotti, Universidade de Cruz Alta - Unicruz

http://lattes.cnpq.br/1877563219334515

Acadêmico do curso de Educação Física - Licenciatura (UNICRUZ). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Extensão - PIBEX/UNICRUZ.

Félix Alexandre Antunes Soares, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

http://lattes.cnpq.br/8752453650114092

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica - Tecnologia dos Alimentos pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado (2003) e doutorado (2005) em Ciências Biológicas (Bioquímica) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Realizou o primeiro pós doutorado na Universidade Federal de Santa Maria (2005) em bioquímica toxicológica e o segundo na Universidade de Leon na Espanha na área de biologia molecular (2009). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de ciências biológicas (bioquímica) atuando principalmente nos seguintes temas: neuroproteção e antioxidantes. Atua também na área de educação em ciências no programa de pós-graduação de Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde em temas relativos a melhoria do ensino de química, física e biologia.

Published

2015-05-09

How to Cite

de Rosgso Krug, M., Fernandes Pedroso, R. G., Oliveira Pedrotti, P. H., & Antunes Soares, F. A. (2015). Health promotion in schools: a study of high school teachers. Scientia Plena, 11(5). Retrieved from https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/2374