Health education: an approach to the concepts of elementary students about leprosy

Authors

  • Maria Hilária Mendonça Almeida Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA
  • Paulo Roberto Silva Ribeiro Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA
  • Francisca Aline Arrais Sampaio Santos Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA
  • Dayane Ariely da Silva Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA

Keywords:

Elementary school, leprosy, knowledge, prejudice, health education.

Abstract

Leprosy is an infectious disease that offers treatment and healing. However, the scarcity of information can lead to late diagnosis, the physical disability and social exclusion. The present study aimed to approach the concepts of elementary students of a municipal school in the city of Imperatriz - MA about the leprosy. It is a cross-sectional, descriptive and quantitative approach. Thus, we investigated 206 elementary school students in the period July-October 2011. As an instrument of data collection used a structured interview guide beforehand where were investigated sociodemographic variables and aspects of knowledge about the disease.  It was observed that 50.5% of students surveyed are male and most of them are enrolled in the 6th year and has an average age of 13 years. When asked if they know or have known someone with leprosy, 12.2% said yes, while 4.0 % say they have or have had cases of this disease in your own family. 50.5 % of students surveyed say they would not be friends of a person with leprosy. Students interviewed showed a lack of information relating to leprosy, sustaining prejudice regarding patients who have or have owned this disease. The findings highlight the need for health education activities. Therefore, conducting health education practices with these students will build the critical thinking and a new perception of the disease in order to minimize the prejudice.

Author Biographies

Maria Hilária Mendonça Almeida, Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA

Acadêmica do Curso de Enfermagem e Bolsista do Programa de Educação Tutorial PET-Conexões de Saberes da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - CCSST.

Paulo Roberto Silva Ribeiro, Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA

Possui Graduação em Farmácia com Habilitações em Análises Clínicas e Farmácia Industrial pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000), Mestrado em Agroquímica (Química Analítica Ambiental) pelo Departamento de Química da Universidade Federal de Viçosa (2002), Doutorado em Química (Química Analítica) pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e Pós-Doutorado na Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade do Porto - Portugal (2013). Atualmente, atua como Professor Adjunto Nível III e Pesquisador do Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia da Universidade Federal do Maranhão, Imperatriz MA e integra o quadro permanente de professores do Mestrado em Energia e Ambiente desta Instituição.

Francisca Aline Arrais Sampaio Santos, Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA

Enfermeira e Professora Adjunta do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutora e Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-graduada em Estomaterapia (PGET) pela Universidade Estadual do Ceará. 

Dayane Ariely da Silva, Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia (CCSST) Imperatriz - MA

Acadêmica do Curso de Enfermagem e Voluntária do Programa de Educação Tutorial PET-Conexões de Saberes da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - CCSST.

Published

2014-05-28

How to Cite

Almeida, M. H. M., Ribeiro, P. R. S., Santos, F. A. A. S., & da Silva, D. A. (2014). Health education: an approach to the concepts of elementary students about leprosy. Scientia Plena, 10(5). Retrieved from https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/1689