Trajectories and experiences of teaching socialization in the gender perspective

Authors

  • Alfrancio Ferreira Dias UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE
  • Felipe de Souza Matos Universidade Federal de Sergipe
  • Maria Helena Santana Cruz Universidade Federal de Sergipe

Keywords:

Teaching, Gender, Trajectories.

Abstract

The aim of this article is to show that the trajectories and experiences of socialization of the teachers are important for the reflection relative to the senses and meanings attributed to work. The research was conducted in the qualitative study model, with a case study to the collection of data, through the application of questionnaires and semi-structured interviews. It was concluded that the trajectories and the diversity of experiences of socialization of the teachers are relevant to the analysis of the social gender relations, in the field of teaching, in that is in the life trajectories that are configured the senses and meanings of work, privileging its forms of production/reproduction in the spaces of socialization and in the relationship between formation/work/family context.

Author Biographies

Alfrancio Ferreira Dias, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Educação na área de Inovação Pedagógica pela Universidade da Madeira (UMA) e Graduado em Pedagogia. Autor dos Livros "Identidades e relações de gênero sobre múltiplos olhares" (2013), Gênero Trans e Multidisciplinar (20013) e Representações sociais de gênero no trabalho docente: sentidos e significados atribuídos ao trabalho e a qualificação (2014). Professor Adjunto A do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED e do Departamento de Educação - DEDI da Universidade Federal da Sergipe - Campus Itabaiana. Desenvolve pesquisa e extensão nos seguintes temas: Estudos sobre trabalho e gênero; Gênero, corpo e educação; Formação docente e diversidade; Práticas educativas e culturais.

Felipe de Souza Matos, Universidade Federal de Sergipe

Mestrando em Odontologia pela Universidade Federal de Sergipe. Professor colaborador do departamento de Odontologia.

Maria Helena Santana Cruz, Universidade Federal de Sergipe

Professora Emérita da Universidade Federal de Sergipe, Pós-Doutora em Sociologia da Educação, Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Coordenadora do Grupo de Pesquisa do CNPq: “Educação, Formação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero”. Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Serviço Social; Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares sobre a Mulher e Relações Sociais de Gênero (NEPIMG/UFS).

Published

2015-08-31

How to Cite

Dias, A. F., Matos, F. de S., & Cruz, M. H. S. (2015). Trajectories and experiences of teaching socialization in the gender perspective. Scientia Plena, 11(7), 13. Retrieved from https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/072701